09-22-2019, 22:02
Czystość krwi oraz rody błękitnej krwi
Czym są rody błękitnej krwi
Błękitna krew to określenie angielskie, wymyślone na potrzeby szlachty, tylko i wyłącznie po to, by uhonorować brytyjskie, szlachetne rody, które wyróżniają się prestiżem i nieskazitelnym rodowodem od zwykłych czystokrwistych rodzin. Część z nich nie jest zresztą zadowolona z umieszczenia w skorowidzu. Mogą wśród nich panować restrykcyjne zasady, takie jak aranżowane małżeństwa czy wydziedziczanie charłaków. Sporo czystokrwistych czarodziejów od nich odstępuje, uważając to za błędy starych czasów, jednakże w obliczu nieuchronnej wojny i rosnących w siłę śmierciożerców niewielu decyduje się na krok w stronę nowoczesności, nie chcąc zaostrzać narastającego konfliktu. Zdania co do tego, czy mugolacy powinni zostać wykluczeni z magicznej społeczności, są podzielone.
Chociaż tak naprawdę nie istnieją prawdziwi czarodzieje „krwi czystej” tudzież „błękitnej”, czyli tacy, którzy nie są spokrewnieni z mugolami, to wiele rodzin szczyci się właśnie tym, iż mają taki status krwi, nazywając inne czarodziejskie rodziny „mieszańcami” lub „czarodziejami półkrwi”, a osoby wychowane w rodzinach nieczarodziejskich — „mugolakami”. Istnieje także gorsze, rzadziej używane określenie na mugolaka — „szlama”. Używają go głównie osoby uważające się za czarodziejów krwi błękitnej, chcący pokazać tym samym niższość osoby, do której się tak zwracają. Słowo „szlama” uznawane jest za wulgaryzm.
Błękitnokrwiści
Wyłącznie brytyjskie rody o dużym znaczeniu społecznym i politycznym, które szczycą się długą historią i nieskazitelnym rodowodem. O ile utrzymują dość przyjacielskie kontakty z czystokrwistymi, o tyle te rody, które dopuściły się wymieszania z mugolami lub czarodziejami mugolskiego pochodzenia, traktują z wyraźną pogardą. Potrafią okazywać jawny sceptycyzm czarodziejom z zagranicy, o ile nie przedstawią swojego rodowodu i dokonań na rzecz świata magii.
Czystokrwiści
Ich znaczenie bywa mniejsze od rodów błękitnokrwistych. Rodowód części rodzin co jakiś czas jest podważany, a członkowie traktowani są z wyraźną nieufnością, zwłaszcza ci, których rody straciły lub nigdy nie miały pewnego prestiżu w Wielkiej Brytanii.
Mieszanej krwi
W hierarchii stoją zdecydowanie wyżej od mugolaków, ale nie wszystkie rody spoglądają na nich przychylnie, zwłaszcza błękitnokrwiści. Często bywają spychani na społeczny margines, wykorzystywany w momentach kryzysów związanych, chociażby z problemami płodnymi wśród czystej lub błękitnej krwi.
Mugolskiej krwi
Większość błękitnokrwistych i czystokrwistych wzbrania się wszelkimi sposobami przed zanieczyszczeniem swojej krwi krwią mugolską. Czarodzieje, którzy pochodzą od mugoli, są atakowani lub poniżani, a także traktowani jako intruzi magicznego świata.
Wpływ na grę
Status krwi błękitnej lub czystej i bogata rodzina mogą pomóc bohaterowi w interesach. Bycie częścią któregoś z poniższych rodów to również szereg ciekawych powiązań z postaciami innych graczy, bonusy związane z unikalnymi, rodzinnymi zaklęciami przekazywanymi z pokolenia na pokolenie i dostęp do artefaktów nieosiągalnych dla innych postaci. Czystość krwi jest jednak umowna — wychowanie się w rodzinie czarodziejskiej nie dodaje żadnych specjalnych zdolności, a do tego istnieje duże prawdopodobieństwo posiadania rodowej choroby lub klątwy.
Przebudzone dziecko mugoli posiada taki sam potencjał magiczny jak dziedzic rodu Black.
Choroba i klątwa rodowa
Gra postacią błękitnej lub czystej krwi wiąże się z przymusem cierpienia na chorobę, którą wskazano w skróconym opisie danego rodu. Można ją zmienić na klątwę rodową lub się jej pozbyć. Więcej informacji znajduje się w temacie archetypów.
Gdy następuje sytuacja, kiedy każdy z rodziców postaci pochodzi z innego błękitnokrwistego rodu lub czystokrwistej rodziny, można wykonać rzut kością k100 w tym temacie. Wyniki parzyste oznaczają, że chorobę/klątwę należy przejąć od matki, a wyniki nieparzyste, że od ojca. Można zrezygnować z wykonywania losu, jeśli dana choroba bądź klątwa wyraźnie wpisuje się w koncepcję postaci. Wówczas już na etapie opisywania swojej koncepcji na postać gracz musi wskazać, że dana choroba/klątwa jako jedyna do bohatera pasuje.
W przypadku czarodziejów o krwi mieszanej, geny rodzica mugola lub rodzica półkrwi czy ćwierćkrwi są dominujące i tym sposobem wypierają rodową chorobę, lub klątwę. Należy jednak mieć na uwadze, że większość rodów takich potomków wyklucza ze swoich rodzin albo zabija.
Wszelkie sposoby leczenia chorób rodów błękitnej lub czystej krwi (za pomocą eliksirów, maści, wizyt w szpitalu itd.) można swobodnie opisywać na fabule. Nie trzeba wcześniej nabyć wskazanego w sposobie leczenia przedmiotu (np. eliksiru), tylko można automatycznie uznać, że już jest się w jego posiadaniu. Administracja wychodzi bowiem z założenia, że dopóki gracz pamięta, aby regularnie czynić starania w kierunku leczenia swojej postaci, jest on w całości zwolniony od konieczności fabularnego zdobywania lekarstwa (np. poprzez zakup eliksiru od innego gracza).
By rozwiać wszelkie wątpliwości związane z koniecznością wykonania rzutu na chorobę lub klątwę rodową, powstała poniższa tabelka.
Krew Rodziców
|
Krew Dziecka
|
Choroba/Klątwa Rodowa
|
---|---|---|
błękitna + błękitna
| błękitna |
wymagany jest rzut*
|
błękitna + czysta
| błękitna tylko w przypadku ojca o błękitnej krwi, w innych przypadkach czysta |
wymagany jest rzut*
|
błękitna + mieszana
| czysta |
wymagany jest rzut*
|
błękitna + mugolska
| mieszana |
nie jest wymagany rzut
|
czysta + czysta
| czysta |
wymagany jest rzut*
|
czysta + mieszana
| mieszana |
nie jest wymagany rzut
|
czysta + mugolska
| mieszana |
nie jest wymagany rzut
|
mieszana + mieszana
| mieszana |
nie jest wymagany rzut
|
mieszana + mugolska
| mugolska |
nie ma możliwości rzutu
|
mugolska + mugolska
| mugolska |
nie ma możliwości rzutu
|
* - wykonanie rzutu nie dotyczy tych osób, które same zdecydowały, od którego z rodziców postać odziedziczy daną chorobę/klątwę (z powołaniem na dopasowanie do koncepcji na postać).